October 10, 2012

4
orang suka domo kun

ulser mulut menyakitkan !

* mood sedih / kecewa / hancur berkecai .Ewah! *

Hai selamat petang kepada smua rakyat malaysia ^^ korang sihat ? baguslah alhamdulillah klw sihat . saya disini tak sihaatt  -.- Huwaaa . Korang pernah dgr pasal ulser mulut ? :o atau panggilan sinonim nya ialah 'mata ikan' . Sekrang saya sdg mengalaminya dan ia aaamaaat menyakitkan :/ aww sadlife! jenuhh laa saya meng-google petua-petua nak ubati / hilangkan ulser mulut a.k.a mata ikan nih . geraamm tauu . makan pun tak kenyang , asyikkk laapaar je XD eh , ade kene mengene pulaak . 

sapa yg tak tau pasal ulser mulut nih boleh lah tanya kt pakcik google nun sana . saya sibukk lah mencuba sesetengah petua yg diberikan oleh pakcik google . Uhh tapi masih sama , sakit :/ dah 5 hari rasanya . tak silap saya ulser mulut ni smpai dua minggu ke satu minggu laah . korang guna apa ek klw nak ubati ulser mulut nih ? ade yg pernahh alami tak penyakit ini ? :p  

*muka budak ni comell laah . Uhh muka aku sedih mcm ni laa ;/ *

okay ini laah antara cara-cara yg saya guna utk ubati / menghalau ulser yg tak ber permit ini . Hahaha 

minum air banyak-banyak . bibir keringg woo klw kena ulser mulut . kan kan ? ini saya tahu hasil dari meng-google smlm .
kumur dgn air garam . ini mak yg suh . huhu berkesan 30% je kot -.- . selain itu , saya juga kumur plax colgate yg warnaa biruu tu air dia . tahu kan ? bukan plag suis taauuu :3 Hahaha
letak ubat titik yg ambil kt klinik tu . ayah saya laa yg selalu suruh . huhu
letak garam di tempat yg kene ulser :o ade yg pernah cuba tak ? saya baru cuba smlm selepas google petua-2 nak ubati bende nih . sakit lah jugakk woo menitis ais mata :'/ hehe nak cepat baik buat laah

Haa tu je laah cara yg selalu saya buat utk menghalau ulser nihh . korang guna cara mcm tu jugak ke ? atau ade cara laainn ? share laah ckit ! huhu . ade jugak cube google smlm then ade org suh guna ' bonjela ' :o wahh mcm pernah dgr . tappiii sakit kaan? mcm mana nk guna ? saya nak suh mak beli laa kt farmasi .. ade jual rasanya


ni laaah rupenye bonjela . Eh , tadi jumpa kt google ade laman web yg mengatakan tak disyorkan bonjela ini utk kanak2 bwh 16 thn . Huhu betuii ka? baru nak tryy :( 

terpaksa  gagahkan diri utk guna garam lagi selepas nih -- ' lusa da sekolaaah . hope sgt cepat baik :/ korang guna apaa ?? komen meh :*

.

4 comments:

Herma Julianny said...

akak dulu guna bonjela, tapi tak berkesan pun...=(
akak pun selalu kena ulser tau..
kena rajin sapu ubat la..
kalau akak, siangnya akak sapu madu..
malam sebelum tidur pula sapu garam pada bahagian ulser tu..
sapu guna cotton bud..
pedih sangat..
tapi keesokan harinya akan sembuh..
cubalah..=)

Princess Syazliyana said...

@Herma Julianny ok akk thanks very much :')

MéuzAngelo™ XXIII said...

wuuuhhhhh.. ulcer mmg seksa sgt2 :( [singgah sini pulak :)]

norzibeautilicioushouse said...

very good info....tq...balas kunjungan.. kakzi follower 995 thanks dear